Terug

sportprijzen

Zo maak je van elk vechtsportevent een doorslaand succes

Trainen in de dojo is goed en leuk, maar op een gegeven moment wil je wat je geleerd hebt laten zien in een wedstrijd. Of in meerdere wedstrijden tijdens een toernooi. Je wil je meten met andere liefhebbers van de vechtsport en kijken waar je staat. Of het nou gaat om kickboksen, karate, judo of taekwondo iedereen kijkt uit naar zijn of haar eerste echte krachtmeting in de ring of op de mat. Maar hoe organiseer je nou een geslaagd vechtsporttoernooi? Daar komt uiteraard behoorlijk wat bij kijken. Natuurlijk heb je deelnemers nodig. Maar ook sponsoren, scheidsrechters, vrijwilligers, beveiligers, EHBO’ers, locatie en toestemming van de lokale overheid. In dit artikel nemen we een paar aspecten door die komen kijken bij het organiseren van een vechtsportevent. Groot of klein.

Maak een draaiboek
Om te beginnen moet je een gedegen plan van aanpak maken. Een compleet draaiboek waarin alles is beschreven. Soms heb je daarvoor 52 pagina’s nodig en soms 16. Het maakt nogal wat uit of je een toernooi voor kids tot 15 jaar organiseert waar alleen de lokale sportscholen aan meedoen, of een vechtsportgala in een evenementenhal waar 1.000 toeschouwers op af komen. 

Zorg voor medailles en trofeeën
Voor de jeugd is het belangrijk dat ze meer zelfvertrouwen kweken, angsten overwinnen en met plezier terugdenken aan het evenement. Het is dan ook heel belangrijk dat je bij het trofeeën kopen voor iedere deelnemer iets besteld. Iedereen kent de sportprijzen die je als kind koesterde. Ook al was je als 13e geëindigd, het blijft een mooi aandenken aan een wedstrijd of toernooi waar jij je beste beentje hebt voorgezet. En daar gaat het uiteindelijk om. 

Stel een team samen
Niemand kan in zijn eentje een vechtsportevent organiseren. Daar heb je medestanders bij nodig die stuk voor stuk gedreven zijn om het een succes te laten worden en allemaal een stukje van de organisatie op zich nemen. Het is belangrijk dat je in kaart brengt wat de mensen in je team kunnen, op die manier kun je ze in hun kracht zetten. Bepaal vervolgens wat er allemaal moet gebeuren om het event van de grond te krijgen. Iemand die in het dagelijkse leven veel contact met klanten heeft is wellicht heel geschikt om met sponsoren, ambtenaren en cateraars te praten en afspraken te maken. Iemand die bij de belastingdienst werkt moet zich wellicht ontfermen over de financiën en iemand die achter de bar in de plaatselijk kroeg staat kan de barbezetting op zich nemen.  Met logisch nadenken kom je een heel eind.

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box
    Best Fightshop / 9 - 1151 Reviews @ Kiyoh - Webwinkelkeurmerk